Oplossingen ontwerpen met en voor nieuwkomers en het netwerk om hen heen

“De onderwijsmakelaar was de eerste persoon die mij het gevoel gaf dat ik een toekomst heb in Nederland. Ook gaf ze mij het gevoel van gelijkwaardigheid en veiligheid. Ze geeft mij het gevoel dat iemand om mij en mijn toekomst geeft”.

Fatima

Social Envoy gelooft niet in ontwerpen vóór, maar ontwerpen mét. Dat is dan ook de reden voor het organiseren van co-creatiesessies met betrokkenen uit alle velden rondom de onderwijsmakelaar in Den Bosch. Slimme, gedreven mensen die de toekomst waar ze in hun thuisland van droomden voort willen zetten in Nederland, worden nog niet altijd volledig gehoord en op maat geholpen.

In 2019 is de onderwijsmakelaar het leven in geroepen. José van Doremalen kreeg als eerste de kans om invulling te geven aan deze mooie functie. Zij ondersteunt nieuwkomers bij het vinden van de juiste studie en school en alle vragen die hierbij horen. Zij verbindt alle betrokkenen: Weener XL, scholen(gemeenschappen) zoals het Koning Willem 1 College, werkconsulenten van de gemeente en natuurlijk de nieuwkomers. Zelf zegt ze door haar onafhankelijke positie soms een voorsprong te hebben op collega’s die betrokken zijn bij grote instanties. Door haar onafhankelijke positie is ze open en toegankelijk. Nieuwkomers hebben het gevoel dat ze met bijna alles bij haar terecht kunnen en ze worden gehoord.

Omdat de functie van onderwijsmakelaar in de kinderschoenen staat is er nog ruimte voor verdere verbetering. Social Envoy is gevraagd de rol van onderwijsmakelaar te onderzoeken en aanbevelingen voor de toekomst te maken (met voorkeur ook deelbaar naar andere gemeente). Na een voortraject van verschillende online sessies, brainstorms en diepte interviews, is een co-creatiesessie georganiseerd, om te achterhalen waar het precies schuurt en samen op zoek te gaan naar praktijkgerichte innovatie oplossingen. Innovatieve oplossingen die aansluiten bij de vernieuwende rol van de onderwijsmakelaar. En de kansengelijkheid voor nieuwkomers bevordert – een inclusieve maatschappelijke beweging.

Tijdens de sessie werden de deelnemers van het Koning Willem 1 College, werkconsulenten van Weener XL, de onderwijsmakelaars en nieuwkomers opgesplitst in multidisciplinaire groepen. Iedere groep kreeg een eigen thema toegewezen; Samenwerking, Informatieoverdracht of Maatwerk. Deze 3 thema’s staan centraal in de verbetering van het systeem waarin nieuwkomers met behulp van verschillende organisaties een passend onderwijstraject moeten vinden.

De sessie bestond uit verschillende rondes waarbij zo snel mogelijk ideeën bedacht werden en door de buurman of -vrouw aangevuld. Door te kijken vanuit verschillende lenzen en voort te borduren op elkaars input krijg je andere ideeën dan je alleen zou bedenken.

In eerste instantie was het snelle brainstormen en schetsen in stilte wat onwennig en leek de timer van 1 minuut iedere keer te snel te komen. Maar na een volledige ronde waren de deelnemers los. Er werden in hoog tempo ideeën opgeschreven en druk geschetst.

Toen alle hoofden leeg waren was het tijd om samen aan de slag te gaan. Ieder team bedacht een reeks concepten, waarvan de beste aan de andere groepen gepresenteerd werden. De rijkheid van deze concepten zijn extreem waardevol voor ons, omdat dit innovatieve ideeën en suggesties vanuit het werkveld zijn. En daardoor direct kunnen bijdragen in het hele systeem.

Zo hebben wij de hoeveelheid aan ideeën van de deelnemers onderzocht en doorontwikkeld: een app waarin de nieuwkomer zijn of haar verhaal kan vertellen, en verschillende delen hiervan met verschillende instanties kan delen. Maar wat is nou echt het doel van de app? Wat zijn de kwaliteiten en karakteristieken die deze app heeft? Dit hebben we meegenomen en vertaald naar een analoog idee: het hebben van een vertrouwenspersoon die helpt bij het delen van het persoonlijke verhaal met verschillende instanties. Het gaat niet om het hebben van een app, maar om universele behoefte ‘controle hebben’, in dit geval van jouw eigen verhaal. Dit maakt het idee van een app niet minder goed, maar laat zien dat er verschillende middelen zijn die hetzelfde doel te bereiken.

Hier ligt onze kracht – vanuit een toekomstvisie nadenken over de mogelijkheden. Naast het opzetten en leiden van de sessie en het samenbrengen van alle betrokkenen, heeft Social Envoy de innovatieve concepten verder gedetailleerd en op een roadmap geplaatst. Deze roadmap laat een vijfjarenplan zien, dat aan de hand van prototypes en iteraties kan worden toegepast. Hiermee kan niet alleen de rol van onderwijsmakelaar nog waardevoller worden, maar kan het systeem als geheel verbeteren om nieuwkomers beter te ondersteunen.

 

Benieuwd hoe wij een creatieve sessie aanpakken? Lees hieronder meer!