Vanaf maart dit jaar mogen we rondlopen op Portus Juliana, een middelbare school in Charlois, Rotterdam, waar we ons bezig houden met basisvaardigheden. Het is landelijk niet goed gesteld met de basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden) en schoolhoofd Tamara Breur gaf ons de opdracht om breed te onderzoeken hoe de school leerlingen en docenten hierin beter kan ondersteunen.
Het doel is om een aantal hulpmiddelen op te leveren waar de school haar vier jarenplan op kan baseren en jaren mee vooruit kan. Daarom moet de oplossing dynamisch en modulair zijn. Geen one size fits all.
In deze zoektocht hebben wij al verschillende creatieve sessies gehouden, met ruim 180 leerlingen, de sociaal maatschappelijk werker, team welzijn, de coördinatoren, alle docenten en ouders. Op onderstaande foto’s is een eerste verkenning met leerlingen en het overzicht van alle mindmaps van de leerlingen te zien.
We staan nu op het punt dat we al deze input hebben geclusterd en binnenkort 4 co-creatiesessies gaan houden met leerlingen, docenten en het welzijnsteam in de mix.